اشتراک گذاری
  • خانه
  • اخبار
  • ساخت قرنیه ی مصنوعی توسط تکنولوژی چاپ 3 بعدی

ساخت قرنیه ی مصنوعی توسط تکنولوژی چاپ 3 بعدی

[vc_row content_placement=”middle”][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

ساخت قرنیه ی مصنوعی توسط تکنولوژی چاپ 3 بعدی یکی از موفقیت های علمی نوین می باشد که به تازگی وارد دنیای پزشکی شده است. دانشمندان در مطالعات اخیرشان با استفاده از چاپ ۳ بعدی موفق به ساخت قرنیه مصنوعی شدند. این قرنیه مصنوعی بسیار مشابه ساختار قرنیه طبیعی چشم انسان عمل می کند. برای افرادی که قرنیه چشم آن ها آسیب دیده است، انجام پیوند قرنیه امر بسیار مهمی می باشد.

متاسفانه همه ساله افراد بسیاری در لیست انتظار پیوند قرنیه قرار می گیرند. به منظور حل این مشکل، سال هاست که محققان برای ایجاد قرنیه مناسب مصنوعی در تلاش هستند. قرنیه‌های مصنوعی فعلی (recombinant collagen) از مواد شیمیایی خاصی مانند پلیمر مصنوعی ساخته شده‌اند که متاسفانه سازگاری چندانی با چشم بیماران ندارند. این در حالیست که ساخت قرنیه ی مصنوعی با استفاده از پرینت 3 بعدی مشکل سازگاری و هماهنگی با چشم را ندارد. قرنیه های جدید با استفاده از جوهر زیستی و سلول‌های بنیادی شکل گرفته اند.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_single_image image=”8709″ size=”full” align=”center”][/vc_column][/vc_row][vc_row color_scheme=”alternate” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22border-radius%22%3A%2210px%22%7D%7D”][vc_column][vc_column_text]

نحوه ی ساخت قرنیه ی مصنوعی توسط تکنولوژی چاپ 3 بعدی

همان طور که گفته شد محققان به ساخت قرنیه ی مصنوعی توسط چاپ 3 بعدی و جوهر زیستی پرداخته اند. این جوهرهای زیستی موادی هستند که محیط ماتریکس خارج سلولی را شبیه‌سازی می‌کنند و به تکثیر و تمایز سلول‌های زنده کمک می‌ نمایند. جوهرهای زیستی می‌توانند در حین پروسه ی تکثیر به شکل رشته ای ته ‌نشین شوند و متناسب با اعضای بدن شکل گیرند. مزیت این جوهرها بر دیگر پلیمرهای پزشکی از جمله پلیمرهای ترموپلاستیک، عدم نیاز به حرارت بالا در راستای عملیات پرینت می باشد. به طور کلی جوهرهای زیستی را می‌توان در شرایط مناسب تری پرینت و پردازش کرد. این شرایط در حفظ سازگاری با سلول‌های زنده و جلوگیری از تخریب مولکول‌های زیستی فعال  نقش دارد. لازم به ذکر است که بازتولید قرنیه کار بسیار پیچیده‌ای است، زیرا قرنیه دارای ساختار منحصر به فردی می باشد.

قرنیه یک لایه بیرونی نازک است که مردمک چشم را می‌پوشاند. قطر قرنیه ۱۲-۱۱ میلی‌متر و ضریب شکست آن بسیار حساسی دارد. برای آنکه نور بتواند وارد چشم شود و به شبکه ی اصلی چشم برسد، ابتدا باید از قرنیه عبور کند. بنابراین شفاف بودن قرنیه اهمیت زیادی در بینایی دارد. دانشمندان برای اینکه قرنیه‌ای دقیقا مشابه با قرنیه انسان بسازند، از تنش برشی فناوری چاپ 3 بعدی استفاده کردند. تنش برشی عبارت است از مؤلفه‌ای از تنش که بر سطح مقطع یک جسم اعمال می‌شود. تنش برشی از بردار نیروی عمود بر بردار نرمال سطح مقطع ناشی می‌شود. وقتی جوهر چاپگر از طریق نازل آن خارج می‌شود، تنش برشی اتفاق می‌افتد. با تنظیم این پدیده ی پیچیده، دانشمندان موفق به تولید قرنیه کاربردی شفافی شده اند. انتظار می رود به زودی این قرنیه های کاربردی در درمان بیماران استفاده شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

جدیدترین اخبار ماشین های اداری

ماشین های اداری دستگاه های پر استفاده ای هستند که در روند کاری هر سازمانی نقش دارند. با پیشرفت روز به روز تکنولوژی،  ساختار این دستگاه ها نیز بهبود یافته و مدرن تر از قبل می شوند. مرکز تخصصی کپی مجموعه ای است که علاوه بر فروش و تعمیر انواع تجهیزات اداری برندهای مختلف به ارائه ی جدیدترین اخبار این حوزه نیز می پردازد. شما عزیزان همواره می توانید با مراجعه به بخش اخبار این وب سایت با به روزترین فناوری های ساخت چاپگرهای مدرن آشنا شوید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩