اشتراک گذاری

پرینترهای سه بعدی

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی پرینترهای سه بعدی نیز طراحی و ساخته شدند. به طور کلی تغییر به وجود آمده در این مدل از پرینترها از طریق کاستن و یا افزایش ماده ایجاد شده است. در  این نوع از پرینتر ها از طریق افزایش ماده به قطعه ی دلخواه می رسیم. پرینتر های سه بعدی در مشاغل صنعتی برای مدل سازی استفاده می شوند.

این دستگاه ها در راستای تسریع در روند تولیدات طراحی شده اند که این امر موجب صرفه جویی در زمان می شود. پرینترهای سه بعدی در زمینه ی مدل سازی جواهرات، معماری، مجسمه سازی، پزشکی و هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرند.

پرینترهای سه بعدی

به طور کلی با استفاده از این پرینتر ها قبل از ساخت جواهر، ساختمان و … می توان نمونه ی کوچکی از آن را طراحی کرد.  پرینترهای سه بعدی در زمینه ی طراحی پیشرفت زیادی را برای معماران و… ایجاد کرده است. استفاده از این پرینترها کمک می کند تا قبل از ساخت واقعی ابزارآلات پزشکی، جواهرات و … مدل های کوچکی از آن ها را در اختیار داشته باشیم و بدون نیاز به استفاده از مواد اصلی نتیجه ی این طراحی ها را مشاهده کنیم. در ادامه ی این مقاله قصد داریم به بررسی انواع چاپگرهای سه بعدی و تعمیر آن ها بپردازیم.

تعمیر پرینترهای سه بعدی

پرینترهای سه بعدی به دلیل بهره مندی از تکنولوژی پیشرفته و قطعات داخلی خاص خود لازم است توسط تعمیرکاران حرفه ای تعمیر شوند. واحد تعمیر پرینتر های سه بعدی به دلیل گردآوری گروهی از تخصصان برتر می تواند در مدت زمانی کوتاه این دستگاه را تعمیر کند.

همچنین قطعات این دستگاه بر اثر اتفاق و یا آسیب دیدگی ممکن است دچار اختلال شوند، در این مواقع لازم است این قطعات با نمونه های اورجینال خود جایگزین شوند. واحد تعمیر پرینترهای سه بعدی با دسترسی به این قطعات می تواند در مدت زمانی کوتاه این کار را برای کاربران انجام دهد.

تلاش کادر فنی در این واحد بر ترمیم و تعمیر قطعات است، در مواقعی که چنین اقدامی امکان پذیر نباشد، لازم است قبل آسیب دیدگی دستگاه و عدم کارایی آن قطعات با مدل های اصلی خود جایگزین شوند.

انواع پرینترهای سه بعدی

به طور کلی تکنولوژی پرینترهای سه بعدی را در در دو گروه پرینترهای بر پایه فلایمنت و پرینترهای بر پایه پودر می توان تقسیم بندی کرد.

پرینترهای بر پایه فیلامنت

برای استفاده از این پرینترها از ماده ای به نام فیلامنت که به صورت رشته است استفاده می شود. این رشته به مرور به داخل دستگاه کشیده شده و بر اثر حرارت داخل دستگاه ذوب می شود، حرکت کردن نازل سبب می شود تا این ماده به محل مورد نظر ریخته و بلافاصله سرد می شود.

پس از این لایه ، لایه ی بعدی نیز با همین روند و به اندازه ی ضخامت یک لایه تشکیل می شود. اصطلاحا به این روش Fused Depsition Modeling گفته می شود. ماده ی دیگری در این پرینتر به نام پشتیبان وجود دارد. قسمت های آویزان در قطعه لازم است با کمک این ماده ساخته شوند. به نوعی وجود این ماده ی پشتیبان از افتادن بخش آویزان قطعه جلوگیری می کند. بعد از اتمام فرآیند پرینت، ساپورت یا پشتیبان از قطعه جدا می شود. به دلیل راحت جدا کردن آن پشتیبان از جنس ضعیفی ساخته می شود.

یکی از راه های موجود برای جدا کردن پشتیبان استفاده از حلال می باشد، در این مورد بدون آسیب دیدگی قطعه پشتیبان حل خواهد شد. موادی که در پرینترهای فیلامنتی استفاده می شوند، پلاستیکی هستند.

پرینترهای بر پایه پودر

در پرینترهای بر پایه پودر ماده ی اولیه به صورت پودر است. تشکیل قطعه ی مورد نظر به وسیله ی به هم پیوستن پودرها به یکدیگر ممکن می شود. یکی از روش های رایج Laser Sintering (سخت شدن با لیزر) است، در این روش دمای داخل پرینتر به دمای پایین تری نسبت به دمای مورد نیاز برای ذوب پودر می رسد.

در این زمان پرینتر یک لایه ی بسیار نازک از پودر را به وسیله ی غلتک پخش می کند. در این زمان با استفاده از اشعه ی لیزر قسمت های مورد نیاز باید ذوب شوند و به یکدیگر بپیوندند و بقیه ی قسمت هایی که با لیزر تماس نداشته اند به صورت پودر باقی می مانند.

این کار به صورت لایه لایه انجام می شود تا مدل اصلی قطعه ساخته شود. پس از آن شما می توانید مدل خود را از میان پودرها خارج کنید.

کاربردهای چاپ سه بعدی

امروزه چاپ سه بعدی این امکان را برای مهندسان و طراحان فراهم آورده تا بتوانند با اختصاص دادن بودجه ای اندک نمونه ای از محصول مورد نظر خود را تولید کنند. پرینت سه بعدی در حوزه های دیگر نیز کاربرد دارد که عبارتند از:

پزشکی و درمان:

پروسه شبیه سازی پیش از عمل، فیکسچرهای ایمپلنت، تهیه پروتزهای درمانی و مواردی از این قبیل به کمک این نوع چاپ انجام می گیرد.

معماری و ماکت سازی:

به لطف پرینترهای سه بعدی کاربران می توانند با صرف هزینه ای معقول ماکت طراحی شده خود را بسازند.

طراحی و مد:

در حال حاضر در دنیای مد و لباس بسیاری از محصولات نظیر کفش و پوشاک به کمک چاپگرهای سه بعدی تولید شده اند.

تولید عینک:

یکی دیگر از کاربردهای آن در صنعت عینک سازی و برای عرضه عینک های سفارشی است.

خودروسازی:

این نوع پرینت در زمینه طراحی و ساخت انواع خودروها، کامیون ها و هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد.

میراث فرهنگی:

چاپ سه بعدی به وفور با اهداف نگهداری، ترمیم و بازسازی، همچنین انتشار آثار فرهنگی کاربرد دارد.

چاپ سه بعدی چگونه انجام می شود؟

مراحل انجام پرینت سه بعدی به صورت زیر است:

مرحله اول:

ساخت فایل سه بعدی

در نخستین گام، مدل سه بعدی مورد نظر در رایانه و به کمک نرم افزارهای مخصوص مدل سازی طراحی می شود. البته می توان از اسکن سه بعدی قطعه‌ موجود نیز جهت ساخت مدل سه بعدی استفاده نمود.

مرحله دوم:

ساخت فایل STL مدل

فایلی که توسط نرم افزار طراحی می گردد، دارای فرمت CAD است. حال برای این که پرینتر سه بعدی قادر به شناسایی مدل سه بعدی باشد، باید فرمت آن به STL، 3DP یا OBJ تبدیل شود. سپس فرمت مورد نظر که معمولا STL است، جهت معرفی مدل به پرینتر اشکال چند وجهی‌ را مورد استفاده قرار می‌ دهد.

اکنون فایل STL داخل نرم افزار Slicer که فرآیند لایه گذاری فایل را انجام می دهد، Import می شود.‌ این برنامه مدل مورد نظر را به زبان برنامه نویسی چاپگرهای سه بعدی یا همان G-code تبدیل می‌ کند.

مرحله سوم:

چاپ مدل

در گام بعدی از چاپ سه بعدی توسط دستگاه چاپ یک نمونه پرینت از مدل گرفته می شود.

مرحله چهارم:

جدا کردن قطعه چاپ شده

سپس قطعه چاپ شده از دستگاه جدا می شود، البته این فرآیند در چاپگرهای صنعتی نیاز به تجربه و دقت فراوان دارد.

مرحله پنجم:

پس پردازش

برای بعضی از مدل های سه بعدی مرحله پس از تولید ضرورت دارد، برای مثال لازم است که قطعه سه بعدی در برابر اشعه‌ فرابنفش ساخته شود.

نمایندگی تعمیر دستگاه کپی

نمایندگی تعمیر دستگاه کپی انواع دستگاه کپی در مدل ها و برند های گوناگون را به فروش می رساند. تمام این دستگاه ها در هر برندی که باشند با مراجعه به این نمایندگی قابل تعمیر هستند. تمامی عیوب دستگاه کپی با مراجعه به مرکز نمایندگی دستگاه کپی قابل حل می باشد.

تعویض قطعات دستگاه کپی و ترمیم آن ها در این واحد توسط کارشناسان و مهندسان حرفه ای انجام می شود. انواع قطعات آسیب دیده ی دستگاه کپی با مراجعه به مرکز تعمیر دستگاه کپی با مدل های اصلی خود جایگزین خواهند شد.

به یاد داشته باشید تعویض قطعات در این نمایندگی تنها با اطلاع مشتری و رضایت او انجام می شود. تمامی قطعات و خدمات ارائه شده در این نمایندگی برای کاربران تضمین می شود.

Rate this post

مشکلت حل نشده؟😟 معطل چی هستی ؟!🤔 گوشی رو بردار و با 62948(021) تماس بگیر، مشاوره رایگانه!🤩